Ovládání kajutového motorového člunu

Tento návod si klade za cíl pomoci vám seznámit se s ovládáním člunu a pomůže vám překonat možné problémy a připravit vás na různé situace, se kterými se při plavbě můžete setkat. Budete-li přesto potřebovat pomoci, nebo poradit obraťte se na nás kdykoli telefonicky na tel.: 777 602 603.



Motor a startování

Motor je čtyřtaktní a pracuje na benzín Natural 95 (bez příměsi oleje). Spotřeba paliva je cca 2 litry/hod. dle způsobu a podmínek plavby. Optimální režim motoru s ohledem na: cena-spotřeba/výkon je půl plynu. Při plném plynu spotřeba benzínu strmě stoupá.

Před startem motoru případně doplňte palivo (ukazatel množství paliva najdete na nádrži). Dále je třeba povolit ventilek přisávání vzduchu na uzávěru doplňování paliva na nádrži. Vypínač nastavte do polohy 0. Vyřaďte do neutrálu, aby se motor po zatažení za startovací lano otáčel volně. Zatažením za startovací lano nastartujte. V případě, že po dvou pokusech motor nenaskočí, vytáhněte táhlo sytiče. Jakmile motor chytne, je třeba zasunout pomalu táhlo sytiče. Před vlastním vyplutím nechte motor na volnoběh chvilku zahřát. Startování již zahřátého motoru proveďte již bez použití sytiče. Zhasnutí motoru provedete přepnutím vypínače do polohy 1.

Motor je chlazen vodou z řeky a během provozu vytéká pramínek ze zadní části motoru zpět do Vltavy. Vlivem možného nasátí nečistoty se může tryska ucpat, a hrozí tak přehřátí a zadření motoru. Je tedy zapotřebí tento pramínek občasně kontrolovat a případně trysku pročistit propíchnutím.


Vyplouváme

Dříve, než odvážete loď, vždy nejprve nastartujte motor (viz výše). Jeden člen posádky zůstane na břehu, aby mohl později odvázat loď.

a) V případě, že máte ze zádě spuštěnou kotvu, postupujte takto: Nastartujte motor. Zařaďte přední chod a volantem vyrovnávejte případný boční vítr. Poté druhý člen posádky odváže loď a nastoupí na palubu. Až bude na palubě, vyřaďte do neutrálu a ručkováním po kotevním laně stáhněte loď od břehu nad kotvu. Vytáhněte kotvu a zařazením zpětného, nebo předního chodu odplujte.

b) V případě bočního vyvázání lodě postupujte takto: Přesvědčte se, z které strany fouká vítr. Při silnějším bočním větru zařaďte přední chod a loď se opře do břehu. Otočením volantu a popř. lehkým přidáním plynu vyrovnáte záď lodě proti větru tak, aby nehrozilo nasednutí a poškození vrtule na motoru. Poté teprve může druhý člen posádky odvázat loď od břehu a nastoupit na palubu. Zařazením zpětného chodu odrazíte od břehu.


Plavba

Během plavby můžete celý člun pohodlně ovládat z křesílka kormidelny. Jen je třeba si uvědomit, že loď se chová jinak než auto.

Během plavby sledujte co se děje kolem vás, abyste nevpluli do dráhy jiného plavidla, nevplouvejte do sportovních drah a úseků pro plavce označené žlutými bójemi. Plahetnice, plují-li pod plachtami křížující plavební dráhu mají vždy přednost. Při plavbě se držte alespoň 10 metrů od břehu a zásadně obeplouvejte zelené a červené bóje v ohybech řeky ve směru od břehu. Dalším nebezpečím jsou bójky a vlasce rybářů, často natažené daleko od břehu, na kterém rybář sedí. Uvidíte-li tedy kousek starého polystyrenu, plastovou lahev, nebo jiný "bordel" plující na hladině, obeplujte ho, protože někteří "rybáři" si takto dělají bójky a hrozí, že případný provázek si namotáte na vrtuli. Zásadně je zakázáno vplouvat do úseků se zákazem vplutí(červeno,bílo,červené značky).

Pamatujte, že plujete na laminátové lodi, která není nerozbitná. Proto si pro kotvení vybírejte nejlépe závětrnou, ale hlavně písčitou pláž. Kotvit můžete prakticky kdekoli, s výjimkou míst, do kterých je zákaz vplutí, dále mimo soukromá mola, bóje, pozemky, pláže kempů a maríny.


Kotvení

Vyberte si místo, kde chcete zakotvit a ještě než budete u břehu si rozmotejte vázací a kotevní lana, připravte si kladivo a kotevní kolíky. Ujistěte se, odkud fouká vítr a vyšlete druhého člena posádky na příď, aby ihned po přistání mohl s lanem v ruce seskočit z lodi a uvázat jí.

a) Kotvení na kotvu: Pomalu na volnoběh se přibližujte k místu, které jste si vybrali. Zhruba 10 metrů před břehem vyhoďte z boční strany lodi kotvu a kotevní lano stále napínejte v ruce tak, aby se kotva mohla zarýt do dna. Postupným uvolňováním kotevního lana se přiblížíte ke břehu. Po dosažení břehu kotevní lano pevně vypněte k zadnímu vazáku lodi. Druhý člen posádky seskočí na břeh a uváže přední lano. Dokud nebude loď ke břehu vyvázána, vyrovnávejte volantem loď proti břehu, aby vás nestrhl vítr. Až potom, co je loď bezpečně uvázaná vypněte motor.

Nepovede-li se vám přistávací manévr a hrozilo by minutí vámi vybraného místa, nebo poškození lodi, zařaďte zpětný chod, udělejte kolečko a manévr opakujte.

b) Kotvení na boční lana: Pomalu na volnoběh se přibližujte k místu, které jste si vybrali. Mějte stále zařazenou rychlost. V okamžiku kdy vyřadíte, loď přestane reagovat na točení volantem a vás začne unášet boční vítr. Pár metrů před břehem vyřaďte do neutrálu popř. si přibrzděte zpětným chodem. Jakmile přistanete u břehu, zařaďte opět přední chod a loď se opře o břeh. Volantem vyrovnejte loď kolmo ke břehu, aby vás nestrhl vítr. Druhý člen posádky seskočí na břeh a uváže loď. Až potom, co je loď bezpečně uvázaná vypněte motor.


Rybaření a kontrola

Mějte na paměti, že zejména o prázdninách se můžete snadno setkat na Orlíku s kontrolou ze strany Rybářské stráže s Policií ČR, Státní plavební správou, či Povodím Vltavy, nebo Správou přehrady Orlík. Je proto ve vašem zájmu dodržovat všechny předpisy.

Je zakázáno řídit loď pod vlivem alkoholu (toto bohužel platí i pro pramice s vesly).

Na Orlíku je zákaz lovu ryb z obytných lodí a vláčení nástrahy za lodí s motorem.

Byla by škoda, aby se případná pokuta stala skvrnou na vaší dovolené a zážitku, kterým pobyt a plavba na kajutovém člunu bezesporu je.


Přejít zpět na stránku Kajutový člun