Ovládání motoru a zařízení hausbótu

Tento návod si klade za cíl pomoci vás seznámit se s ovládáním motoru a hausbótu. Pomůže vám překonat možné problémy a připravit vás na různé situace, se kterými se můžete setkat. Budete-li přesto potřebovat pomoci, nebo poradit obraťte se na nás kdykoli telefonicky na tel.: 777 602 603.



Motor a startování (platí pro katamarán, popř. pro pramici s motorem)

Motor je čtyřtaktní a pracuje na benzín Natural 95 (bez příměsi oleje). Spotřeba paliva je cca 1-1,5 litru/hod. dle způsobu a podmínek plavby. Optimální režim motoru s ohledem na: cena-spotřeba/výkon je půl plynu. Při plném plynu spotřeba benzínu strmě stoupá.

Před startem motoru nejprve doplňte palivo. Dále je třeba povolit ventilek přisávání vzduchu na uzávěru doplňování paliva a otevřít palivový ventil umístěný pod pravou spodní stanou hlavy motoru. Po nalodění posádky odstrčte loď od břehu a sklopte nohu motoru do vody (POZOR při běhu motoru musí být noha vždy ponořená ve vodě, aby nedošlo ke spálení vrtulky chlazení). Vyřaďte do neutrálu, aby se motor po zatažení za startovací lano otáčel volně a bez nepřirozených zvuků. Nastavte plyn na necelou polovinu a vytáhněte táhlo sytiče. Zatažením za startovací lano nastartujte. U studeného motoru budete muset zatažení za startovací lano několikrát opakovat. Jakmile motor chytne, je třeba zasunout táhlo sytiče a snížit otáčky motoru ubráním plynu.

Startování již zahřátého motoru proveďte již bez použití sytiče s minimálním přidáním plynu. Zhasnutí motoru provedete zmačknutím červeného spínače na rukojeti motoru.

Motor je chlazen vodou z řeky a během provozu vytéká pramínek ze zadní části motoru zpět do Vltavy. Vlivem nasátí nečistoty se může tryska ucpat, a hrozí tak přehřátí a zadření motoru. Je tedy zapotřebí tento pramínek občasně kontrolovat a případně trysku pročistit propíchnutím.

Při plavbě dbejte na průběžné doplňování paliva tak, aby vám nedošel během plavby benzín. Motor se potom špatně startuje a hrozí nebezpečí, že než nastartujete, odnese vás vítr na břeh a může tak dojít k poškození lodi, popř. srážka s jiným plavidem.


Plavba (platí pro katamarán, popř. pro pramici s motorem)

Je třeba si uvědomit, že jste na vodě a tak zatáčení a hlavně brždění není tak účinné jako v autě. Spoustu problémů vám může způsobit například vítr a vlny. Při silném větru je plavba problematická, a proto raději vůbec nevyplouvejte. Další problém představují vlny ostatních lodí, protože někteří majitelé rychlých člunů se rádi předvádějí.

Během plavby sledujte co se děje kolem vás, abyste nevpluli do dráhy jiného plavidla. Při plavbě se držte alespoň 10 metrů od břehu a zásadně obeplouvejte zelené a červené bóje v ohybech řeky ve směru od břehu. Dalším nebezpečím jsou bójky a vlasce rybářů, často natažené daleko od břehu, na kterém sedí. I ty je třeba obeplout. A v neposlední řadě je zapotřebí se vyhýbat všelijakému „bordelu“ plujícímu po Vltavě. Mám na mysli zejména klády a větší klacky.

Pozor! Osoba která řídí plavidlo nesmí být podle zákona pod vlivem alkoholu a děti musí mít záchranné vesty (nejsou součástí pronájmu).


Kotvení (platí pro katamarán, popř. pro pramici s motorem)

Pro kotvení si vybírejte písčité břehy, protože loď není nerozbitná. Nikdy totiž nevíte co ve vodě u břehu, kde se chystáte zakotvit je. Mohou tam být pařezy, balvany, nebo dokonce celé skály.

Kotvit můžete prakticky kdekoli, s výjimkou míst, do kterých je zákaz vplutí, dále mimo soukromá mola, bóje, pláže kempů a maríny.

Pomalu na volnoběh se přibližujte k místu, které jste si vybrali a ještě než budete u břehu musíte vypnout motor stisknutím červeného tlačítka na rukojeti a vyklopit motor, aby nedošlo k nasednutí motoru a poškození vrtule.





Hausbót - lůžková úprava

Spaní vytvoříte složením opěradel lavic podobně jako je to u karavanů.

V jednom z úložných prostorů najdete tři hnědě natřené tyče. Ty pak nasunete do držáků na lavicích tak, aby patice uprostřed směřovaly pod postel. Tyč s oboustrannými paticemi umístíte doprostřed. Mezi lavice položíte překližkové desky z opěradel tak, aby výztužné latě byly uprostřed opřené o patice na tyčích. Nakonec položíte matrace opěradel.


Hausbót - lednice

Na lodi je lednice tzv. trojkombinace (plyn, 12V, 230V). Používat jí však můžete jen na plyn.

Vedle lednice je malá propan-butanová bomba s regulátorem a otočným ventilem. Otočením tohoto ventilu proti směru hodinových ručiček pustíte plyn. Potom stiskněte otočný regulátor na ovládání lednice se symbolem plamínku (vlevo nahoře). Stiskem zapalovacího tlačítka (vpravo dole) zažehnete hořák. Přesvěčte se pohledem do komínku lednice, že hořák hoří a potom pomalu uvolněte stisk otočného regulátoru.

Vypnutí lednice provedete uzavřením otočného ventilu na bombě ve směru hodinových ručiček.


Hausbót - WC

K dispozici máte elktrickou toaletu s macerátorem. Používání asi chápe každý, takže ho zde nebudu rozvádět. Používejte však jen jemný toaletní papír. Splachování provedete stisknutím červeného tlačítka nad toaletou.

Pozor! Nevhazujte do mísy nic kromě vlastní potřeby a toaletního papíru. Zejména NE: tampóny, vlhčené ubrousky, zbytky jídel, apod., protože hrozí poškození macerátoru.


Hausbót - topení

Pro chladné dny jsou pro vás k dispozici malá kamínka. Popisovat zde zatápění asi nemá smysl. Důvodem proč topení vůbec zmiňuji je fakt, že kamna jsou umístěna velmi blízko hořlavých materiálů a při nestřídmém přikládání hrozí nebezpečí požáru. Doslova vedro vytvoříte pohodlně občasným přikládáním několika větviček, kterých je po březích doslova plno.

Jen pro úplnost dodávám, že lékárnička a hasicí přístroj jsou umístěny v úložném prostoru lodi.



Rybaření a kontrola

Mějte na paměti, že zejména o prázdninách se můžete snadno setkat na Orlíku s kontrolou ze strany Rybářské stráže s Policií ČR, Státní plavební správou, či Povodím Vltavy, nebo Správou přehrady Orlík. Je proto ve vašem zájmu dodržovat všechny předpisy.

Na Orlíku je zákaz lovu ryb z obytných lodí a vláčení nástrahy za lodí s motorem.

Byla by škoda, aby se případná pokuta stala skvrnou na vaší dovolené a zážitku, kterým pobyt na hausbótu bezesporu je.


Přejít zpět na stránku Hausbót